Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Klasa biznes w samolocie za darmo? Internauci dzielą się sprytnymi sposobami na podróż w luksusie bez dopłacania

Emil Hoff
Emil Hoff
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Marzy wam się polecieć na wakacje w klasie biznes zamiast znowu w ekonomicznej, ale nie chcecie wydawać majątku na odpowiedni bilet? Są sposoby na to, by zmienić miejsce w samolocie z ekonomicznego na biznesowe zupełnie za darmo. Internauci podpowiadają, jak to zrobić!

Spis treści

Klasa biznes w samolocie bez dodatkowych opłat? To możliwe!

Większość z nas lata samolotami na wakacje w klasie ekonomicznej. To tanie rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić pieniądze na samej podróży, by przeznaczyć je na coś innego, np. lepszy hotel, smaczniejsze jedzenie czy dodatkowe atrakcje na miejscu. Ale czy nie marzyło wam się kiedyś polecieć gdzieś daleko w klasie biznesowej? Skorzystać z dodatkowych wygód i lepszej obsługi?

Klasa biznes w samolocie airbus a380 linii Emirates
Marzy wam się podróż samolotem w klasie biznes? Internauci dzielą się poradami, jak zamienić miejsce w klasie ekonomicznej na biznesową bez dopłacania. Szymon Starnawski /Polska Press, zdjęcie ilustracyjne

Zobaczcie, jak wspaniale wygląda kabina klasy biznes w samolotach linii Emirates, w relacji internetowego eksperta ds. podróży lotniczych, platformy ThePointsGuy:

Niestety, tego rodzaju przyjemność przeważnie sporo kosztuje. Okazuje się jednak, że są sposoby na to, by przesiąść się z klasy ekonomicznej do biznesowej tuż przed lotem tanio, a nawet za darmo!

Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą internauci, którzy dzielą się na TikToku, innych mediach społecznościowych i formach internetowych praktycznymi poradami, jak załapać się do klasy biznesowej bez płacenia majątku za odpowiednie bilety.

Jak polecieć w klasie biznes za darmo? Pouczająca przygoda tiktokera

Tiktoker Jan Jeevan załatwił sobie 6-godzinny lot do Tokio w klasie biznes, choć planował lecieć klasą ekonomiczną. Przy odprawie poprosił o przenosiny do klasy biznes na podstawie mil, które wylatał wcześniej w ramach programu lojalnościowego linii lotniczej. Początkowo usłyszał, że przenosiny do wyższej klasy nie są możliwie, ale obsługa zgodziła się poszukać rozwiązania. Po ręcznym przeliczeniu mil okazało się, że Jan jednak ma prawo do darmowej zmiany biletu na klasę biznes.

W drugiej części filmu, opublikowanego na TikToku, Jeevan pokazuje, jak wygląda lot klasą biznesową w Singapurskich Liniach Lotniczych:

Morał z tej opowieści jest taki, że najlepszym sposobem na podmianę miejsca w samolocie na klasę biznes bez dopłacania jest branie udziału w programie lojalnościowym linii lotniczej, którą często latamy. W ramach takich programów linie naliczają pasażerom punkty lub przeleciane kilometry lub mile, które następnie można wymienić na nagrody. Wśród nagród często jest oferta wymiany miejsc a klasie ekonomicznej na biznesową.

Czy są inne sposoby na to, by za darmo dostać miejsce w klasie biznes? Tak! Sprawdźcie, jakimi poradami podzielili się internauci na najpopularniejszym w sieci forum – platformie Reddit.

Czytaj też: Chcesz wnieść wodę na lotnisko? Poznaj banalny sposób, o którym na pewno nie pomyślałeś!

Darmowa klasa biznes. Internauci dzielą się poradami na Reddicie

Nie wszyscy podróżni chętni na lot w klasie biznes są członkami programów lojalnościowych linii lotniczych. Sprawdziliśmy na Reddicie, jakie jeszcze sposoby na tanią lub darmową klasę biznes mają doświadczeni turyści z całego świata.

Odrobina szczęścia

- W zasadzie czasem wystarczy szczęście – czytamy w jednym z komentarzy. – Raz załapałem się na klasę biznes, bo trochę spóźniłem się na odprawę. Byłem na końcu długiej kolejki. Jak wreszcie wpuścili mnie na pokład, klasa ekonomiczna była zajęta i przenieśli mnie na biznes zupełnie za darmo.

- To też najlepszy sposób, by zupełnie stracić miejsce w samolocie i zrujnować sobie podróż – grymasi inny internauta.

Tupet jak taran

- Jeśli nie macie wstydu, jest jeszcze sposób, którego sam używam – podpowiada kolejny turysta. – Wchodzę do samolotu ostatni i po prostu siadam w klasie biznes, uznając, że to moje miejsce, bo wszystkie w ekonomicznej są zajęte. Jeśli obsługa się przyczepi, po prostu wstaję i szukam miejsca w ekonomicznej.

Wyglądaj jak pasażer klasy biznes

- Pomaga odpowiednie ubranie, business casual – czytamy kolejną poradę. – Obsługa chętniej zmienia klasy pasażerom, którzy wyglądają, jakby pasowali do klasy biznes.

Zaprzyjaźnij się z załogą

- Dobrym sposobem jest zdobycie sympatii obsługi lotu – radzi inny użytkownik Reddita. – Uśmiechy, pogaduszki, może nawet czekoladki w prezencie. Dobre układy z załogą mogą spowodować, że zostaniemy przeniesieni do klasy biznes chociaż na część lotu.

Wykup klasę biznes w ostatniej chwili

- Jeśli nic innego nie działa, możecie spróbować kupić bilety do klasy biznes w ostatniej chwili – czytamy w kolejnym komentarzu. – Ceny tuż przed odlotem mogą spaść nawet o 75 procent. Nawet jeśli trzeba będzie zapłacić, to i tak będzie prawdziwa okazja.

Sprawdzaj maile od linii lotniczej

- Jeśli zapisaliście się do newslettera czy programu lojalnościowego linii lotniczej, dobrze jest sprawdzać od nich maile – radzi turystka na Reddicie. – Często są w nich promocje i okazyjne oferty, także lotu w klasie biznes za niewielką dopłatą.

Lecieliście kiedyś klasą biznes? Udało wam się zmienić miejsca z ekonomicznych na biznesowe tanio lub za darmo? Dajcie znać w komentarzach i na Facebooku, jak wam się to udało.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Podróży codziennie. Obserwuj Stronę Podróży!

FAQ – prawa pasażera samolotu

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.

Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?

Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:

  • 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  • 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.

Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?

Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.

Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością

Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.

Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?

Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.

Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie

Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.

Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład

Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.

Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.

Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu

Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. 

Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.

Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?

Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Odwołany lot – możliwości pasażera

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów

Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?

Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).

Jakie odszkodowanie za odwołany lot?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:

  • dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
  • trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
  • trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
  • czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).
Dodaj firmę
Logo firmy Polska Organizacja Turystyczna
Warszawa, Chałubińskiego 8
Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Klasa biznes w samolocie za darmo? Internauci dzielą się sprytnymi sposobami na podróż w luksusie bez dopłacania - Strona Podróży

Wróć na lubaczow.naszemiasto.pl Nasze Miasto